Svět se potýká se stále stoupajícím množstvím lidí, kteří onemocněli novou formou koronaviru označovanou jako SARS-CoV-2 (dříve nCov nebo wuchanský, dnes označovaný COVID-19). Tato choroba si už vyžádala asi 130 tisíc nakažených a víc než 4700 mrtvých. V neděli 1. března se dostala i do České republiky. Jakou hrozbu představuje?
Do soboty 14. března je v České republice potvrzeno 150 případů, celkem se objevilo již přes tisíc podezření na koronavirus. Zhruba polovina nakažených je v Praze, zasaženy jsou ale všechny kraje. Ve středu vyhlásila Světová zdravotnické organizace situaci za pandemii.
Níže uvedená opatření vlády jsou aplikací § 69 zákona č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví - znění od 01.01.2018:
Nicméně i v sobotu 14.3.2020 zasedala vláda v noci, a její nařízení se mohou průběžně měnit, doufejme, že už jenom k lepšímu.
Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci uvedl, že ekonomika musí nadále fungovat, takže se zákazy pracovišť zatím netýkají, nicméně zaměstnavatelé jsou povinni zajistit bezpečnost a ochranu zdraví zaměstnanců při práci s ohledem na rizika možného ohrožení jejich života a zdraví, a to i v souvislosti s šířením koronaviru COVID-19 na jeho pracovištích.
Naši klienti, mezi které patří i nadnárodní společnosti se sídly v zahraničí, přijali dodatečná opatření proti šíření koronaviru na pracovištích zejména omezením akcí, při kterých dochází k osobnímu kontaktu více osob jako jsou porady, školení nebo nařízením práce z domova, tzv. homeoffice či prováděním porad a školení přes videokonferenční služby.
Vzhledem k tomu, že zejména výrobní činnosti není možné provádět vzdáleným způsobem, doporučujeme našim klientům zavést organizační opatření, která by minimalizovala počet osob na jednom pracovišti například rozdělením pracovních úkonů na části, které jsou předávány mezi jednotlivými zaměstnanci tak, aby jejich vzdálenost nebyla menší než 2m.
Dalším organizačním opatřením v prevenci šíření koronaviru, které doporučujeme našim klientům přijmout, je rozložení nákazy v čase diverzifikací pracovních týmů na skupiny, které se na pracovišti budou střídat v týdenním cyklu.
Důležitá je rovněž důsledná dezinfekce všech ovládacích prvků a částí zařízení pracovišť v kombinaci s používáním vhodných OOPP tak, aby se pravděpodobnost kontaktu mezi pracovními skupinami a zaměstnanci, pracujícími na jednom pracovišti minimalizovala.
V měsíci březnu máme vypsány 3 hromadné termíny odborných kurzů, na které se nám hlásí lidé z celé republiky. Jako organizační opatření proti šíření koronaviru COVID-19 jsme se rozhodli v pandemickém období provádět některá školení vzdáleným způsobem prostřednictvím naší virtuální školící místnosti, realizované ve videokonferenční službě Whereby.com. Zaměstnavatelé či podnikatelé vyhodnotili období stavu nouze jako ideální pro vzdělávání zaměstnanců nebo sebe samotných.
Minimální požadavky na rychlost připojení (příjem i odesílání dat) se odvíjí od počtu účastníků ve virtuální místnosti:
Před každým termínem odborného kurzu provedeme s každým účastníkem test spojení ve virtuální školící místnosti na odkazu https://whereby.com/pyrokontrol:
Dne 27.3.2020 zveřejnil SÚIP, že i v době nouzového stavu bude kontrolovat dodržování BOZP, a to ve zvýšeném dohledu. Proto je nutné, aby všichni zaměstnavatelé a podnikatelé dodržovali pravidla pro bezpečí svých zaměstnanců a sami vůči sobě. SÚIP zveřejňuje na svém webu aktuality z oblasti BOZP a stanoviska vlády, které je možné dohledat na odkazu https://www.suip.cz/informace-o-koronaviru/.
Za náš tým přejeme všem zdraví a mnoho pracovních úspěchů v lepších zítřcích.
Písemného stanoviska soudního znalce ve Vaší věci.
Cena: 1 750 Kč bez DPH / 30 min
Online konzultace Vaší věci se soudním znalcem.
Cena: 1 250 Kč bez DPH / 30 min