Během naší praxe soudních znalců v oborech BOZP a PO posuzujeme relevanci mnoha úkonů, které provádí různé subjekty na různých druzích zařízení. Jedním z těchto specifických druhů zařízení je i výbava sportovních zařízení, dětských hřišť a tělocvičen včetně provádění úkonů kontroly jejich technického stavu. Vzhledem k poměrně nepřehledné situaci v této oblasti a častým dotazům jsme se rozhodli k sepsání odborného článku, kde vše pokusíme uvést do souvislostí, které jako soudní znalci musíme vzít v úvahu pro posuzování odpovědnosti a odborné způsobilosti v rámci konkrétních případů.
Co se týče působnosti zákoníku práce, ta se vztahuje výhradně k pracovněprávním vztahům, tedy smluvnímu vztahu mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem. Pokud je tedy zaměstnavatelem provozované sportoviště nebo tělocvična využívané jeho zaměstnanci, vztahují se na jejich výbavu požadavky, které jsou deklarovány zejména v § 4 odst. 1 zákona č. 309/2006 Sb. o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, podle kterého je zaměstnavatel povinen zajistit, aby stroje, technická zařízení, dopravní prostředky a nářadí byly z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci vhodné pro práci, při které budou používány, přičemž stroje, technická zařízení, dopravní prostředky a nářadí musí být, mimo jiné, pravidelně a řádně udržovány, kontrolovány a revidovány.
Ve smyslu § 4 nařízení vlády č. 378/2001 Sb. nařízení vlády, kterým se stanoví bližší požadavky na bezpečný provoz a používání strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí musí být zařízení zkontrolováno před uvedením do provozu podle průvodní dokumentace výrobce. Není-li výrobce znám nebo není-li průvodní dokumentace k dispozici, stanoví rozsah kontroly zařízení zaměstnavatel místním provozním bezpečnostním předpisem. Následná kontrola musí být prováděna nejméně jednou za 12 měsíců v rozsahu stanoveném místním provozním bezpečnostním předpisem, nestanoví-li zvláštní právní předpis, popřípadě průvodní dokumentace nebo normové hodnoty rozsah a četnost následných kontrol jinak.
Zaměstnavatel je povinnen ve smyslu § 103 odst. 2 zákona č. 262/2006 Sb. zákoník práce zajistit zaměstnancům školení o právních a ostatních předpisech k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, které doplňují jejich odborné předpoklady a požadavky pro výkon práce, a které se týkají jimi vykonávané práce a vztahují se k rizikům, s nimiž může přijít zaměstnanec do styku na pracovišti, na kterém je práce vykonávána, a soustavně vyžadovat a kontrolovat jejich dodržování.
ČSN EN 1176-7 Zařízení a povrch dětského hřiště - Část 7 Pokyny pro zřizování, kontrolu, údržbu a provoz v kapitole 6 uvádí tři základní úrovně kontroly a údržby technického stavu zařízení
Dle článku 6.2 ČSN EN 1176-7 Zařízení a povrch dětského hřiště - Část 7 Pokyny pro zřizování, kontrolu, údržbu a provoz běžná vizuální kontrola umožňuje rozeznat nápadné zdroje nebezpečí, které mohou být způsobeny vandalismem, používáním nebo povětrnostními podmínkami, např. nebezpečí v podobě zlomených součástí nebo rozbitých lahví. Pro dětská hřiště intenzivně využívaná nebo vystavená vandalství může být nezbytná denní prohlídka tohoto typu.
Provozní kontrola je podrobnější kontrola ověřující funkci a stabilitu zařízení, zvláště z hlediska opotřebení. Tato kontrola by měla být provedena v intervalu od 1 do 3 měsíců, nebo podle pokynů výrobce.
Zvláštní pozornost by měla být věnována součástem utěsněným po celou dobu životnosti.
Příklady zaměření vizuální a provozní kontroly jsou čistota, volná výška pod zařízením, kvalita povrchu, odkryté základy, ostré hrany, chybějící části, nadměrné opotřebení (pohyblivých dílů) a celistvost konstrukce.
Roční hlavní kontrola se provádí za účelem zjištění celkové úrovně bezpečnosti zařízení, základů a povrchů, po jakýchkoliv změnách provedených na základě přijatých bezpečnostních opatření (viz 8.2.1), povětrnostních vlivů, známek hniloby nebo koroze a jakýchkoli změnách plynoucích z provedených oprav nebo dodatečně při daných nebo vyměněných částí, např. prokázáním shody s odpovídající částí (částmi) EN 1176.
Zvláštní pozornost by měla být věnována součástem utěsněným po celou dobu životnosti.
Roční hlavní kontrola může vyžadovat vykopáni nebo demontáž některých části. K zjištění dalšího možného poškozeni konstrukce mohou být nezbytná dodatečná opatření.
Zařízení by mělo být kontrolováno oprávněnými osobami přinejmenším ve shodě s pokyny výrobce. Úroveň kvalifikace se bude měnit podle požadované činnosti.
V souvislosti s nejednoznačností legislativního rámce odborné způsobilosti jsme podali dotaz na SUIP, od kterého se nám dostalo následujícího stanoviska:
Pokud jsou používána zařízení sportovišť v rámci zařízení v gesci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (mateřské, základní, střední a vysoké školy), není možné aplikovat běžné zásady prevence rizik dle zákoníku práce.
Pro účely kontrol technického stavu zařízení sportovišť vydalo MŠMT dne 13.12.2007 metodickou informaci Č.j. 24 199/2007-50 k zabezpečování provozu a údržby, obsahující v přílohách 1 až 3 soupis relevantních NPA a ČSN.
V kapitole č. 5 je pak uvedena informace, která není zakotvena v žádném z jmenovaných normativních právních aktů ani českých technických norem ve smyslu zákona č. 22/1997 Sb., jde o deklaraci tzv. "revizního technika v oblasti tělocvičného nářadí a dětských hřišť", kterou definuje zmiňovaná vydaná metodická informace jako fyzickou osobu s příslušnou certifikací nezávislou na výrobci či provozovateli, která posuzuje celkovou úroveň bezpečnosti příslušného zařízení vycházejícího z provedené montáže, oprav a případně dodatečně vestavěných a vyměněných prvků a částí.
Kvůli procesní opatrnosti jsme se z titulu soudních znalců v oboru BOZP a PO se zaměřením na bezpečnost staveb, obrátili na kompetentní kontrolní orgán dle výše uvedeného vyjádření SUIP, pro poskytnutí informací k objasnění nejasností při výkladu povinností provozovatelů sportovních zařízení, dětských hřišť a tělocvičen, ke kterým vydalo MŠMT dne 13.12.2007 metodickou informaci Č.j. 24 199/2007-50 k zabezpečování provozu a údržby, obsahující v přílohách 1 až 3 soupis relevantních NPA a ČSN.
Vzhledem k právně nejasnému právnímu ukotvení certifikace a certifikačního orgánu revizního technika v oblasti tělocvičného nářadí a dětských hřišť, jsme požádali o poskytnutí následujících informací:
Pro odbornou způsobilost osob provádějících kontroly technického stavu sportovních zařízení, dětských hřišť a tělocvičen není žádným normativním právním předpisem stanovena ani certifikační autorita, ani obsah certifikátu ani požadavky na vzdělání osob.
Z tohoto důvodu jsme se rozhodli, jako členové České společnosti pro jakost, Hospodářské komory ČR a soudní znalci v oboru prevence rizik se zaměřením na provádění kontrol technického stavu zařízení, v průběhu letošního roku otevřít nové téma odborného profesního kurzu pro provádění kontrol technického stavu sportovních zařízení, dětských hřišť a tělocvičen, které bude poskytovat jak provozovatelům těchto zařízení, tak osobám provádějícím tyto úkony, splnění výše uvedených legislativních, normových i požadavků z průvodní dokumentace výrobců těchto zařízení.
Písemného stanoviska soudního znalce ve Vaší věci.
Cena: 1 750 Kč bez DPH / 30 min
Online konzultace Vaší věci se soudním znalcem.
Cena: 1 250 Kč bez DPH / 30 min